De Informatieplanner

In vijf stappen een informatieplan

Met de Informatieplanner maak je in vijf stappen een informatieplan. Je inventariseert, onderzoekt en maakt plannen om je digitale collectie duurzaam te bewaren en nog beter te presenteren aan het publiek. Het informatieplan is gekoppeld aan de missie en visie van de organisatie en zorgt voor samenhang tussen het instellingsbeleid en de digitale infrastructuur. Op die manier helpt het bij het bereiken van de vooropgestelde doelen. Daarnaast laat een transparant beleid zien waar je als organisatie voor staat. Het zorgt niet alleen voor extra draagvlak, ook vergroot het de betrokkenheid van financiers, partners en het publiek.

Downloads en literatuurtips

christin-hume-mfB1B1s4sMc-unsplash

Aan de slag

De Informatieplanner kun je hieronder downloaden als Excelbestand.  Het helpt je stap voor stap bij het opstellen van een informatieplan. Per hoofdstuk omschrijf je de stand van zaken binnen je organisatie en onderzoek je aan de hand van de ideale situatie waar eventuele knelpunten liggen binnen de huidige infrastructuur. Vervolgens formuleer je actiepunten om deze aan te pakken.

De Informatieplanner bestaat uit vijf stappen om de infrastructuur van de digitale collectie(informatie) in kaart te brengen:

  • Doelen stellen
  • Opslaan (houdbaar)
  • Verbinden (bruikbaar)
  • Presenteren (zichtbaar)
  • Meten is weten

Heb je hulp nodig bij het invullen van de Informatieplanner of vragen over het informatieplan? Contacteer dan de digitaal-erfgoed-coach in jouw provincie.

Rondje_downloadpaars
OPEN/LCM & NDE, 2022

Werken met de Informatieplanner

Als de download is voltooid kan je het bestand openen in Excel. Vervolgens krijg je 2x een waarschuwing van Excel in beeld. Je kan gewoon klikken op Bewerken inschakelen en vervolgens op Inhoud inschakelen.

Je ziet nu dat er een extra knoppenbalk in Excel verschijnt met de naam De Informatieplanner. Met deze knoppen navigeer je stap voor stap door de vijf verschillende onderdelen.


Om het stappenplan volledig in te vullen zul je op zoek moeten naar de nodige informatie. Je kunt je werk daarom eenvoudig tussentijds opslaan.

Heb je alles ingevuld dan klik je rechtsboven op de knop Informatieplan. Nu wordt er automatisch een rapport in pdf-formaat gegenereerd met de informatie die je hebt ingevuld. Dit kan je ook gerust tussendoor eens doen om te zien hoe ver je staat.

De andere knoppen zijn voor de bijlagen van het informatieplan namelijk, een overzicht van beheerders, overzicht van jaarlijkse kosten en een schematische weergave van de digitale infrastructuur.

Bekijk hieronder eventueel de opgenomen introductie van de Informatieplanner. Tussen minuut 16 en 28 wordt uitgelegd hoe het Excelbestand werkt.

Heel veel succes!