Gastvrijheid

Gastvrijheid

Een gastvrije ontvangst is een belangrijke start van het bezoek aan jouw museum. Dat begint al bij de baliemedewerker, maar daar houdt het natuurlijk niet op: de gastvrijheidsbeleving breidt zich als het ware in cirkels uit naar de andere delen van je museum, inclusief alle medewerkers, de buitenruimte, directe omgeving en wijze waarop je organisatie zich presenteert op internet en via sociale media. Wanneer je weet wat jouw bezoekers verwachten bij binnenkomst kunt je daar goed op inspelen. ‘Ken je klant’ is een belangrijk uitgangspunt voor het vergroten van de gastvrijheid. Dat geldt zowel voor de uitstraling van de organisatie als voor de inhoudelijke keuzes die gemaakt worden bij thema’s van tentoonstellingen en activiteiten. Gastvrijheid en marketing liggen direct in elkaars verlengde. Hieronder wat hulp en tips.

Downloads en literatuurtips

deanna-j-3GZlhROZIQg-unsplash

Bezoekers als VIP’s

Dit boekje biedt een aantal praktische uitgangspunten waarmee de gastvrijheid van je eigen organisatie verder versterkt kan worden. Er wordt ingegaan op de entree als cruciale plek voor gastvrijheid, gastvrijheid in cirkels, verwachtingen van je bezoekers en de gast als klant.

Gelders Erfgoed, 2011

Checklist Gastvrijheid

Met deze handige checklist kun je zelf snel kijken hoe het gesteld is met de gastvrijheid in jouw museum. Je kun hem ook gebruiken wanneer je bij een collega-museum op bezoek gaat, het kan je op ideeën brengen om je eigen gastvrijheid te vergroten.

Gelders Erfgoed, 2011

Bezoekvoorwaarden

Er zijn grote verschillen in de manier waarop musea huisregels toepassen. Bij de een mag je wel op de trap zitten en bij de ander sommeert een beveiligingsmedewerker dat je moet opstaan. ‘Waar staat dat dan?’, vraagt dan de assertieve bezoeker. Het antwoord is: in de bezoekvoorwaarden. Zo ligt formeel vast wat een bezoeker wel en niet mag doen. En dat is voor de bezoeker, maar vooral ook voor het personeel veel prettiger. De voorwaarden worden onder nummer gedeponeerd bij de plaatselijke Kamer van Koophandel of per griffie van de arrondissementsrechtbank waaronder het museum valt.

Museumvereniging, mei 2018

Balie en suppoost: klantvriendelijk beveiligen

In deze syllabus staan talloze tips en adviezen over het klantvriendelijk benaderen van je bezoekers terwijl je oog houdt voor de veiligheid van collectie, gebouw en bezoekers.

Gelders Erfgoed, 2008

Draadstaal, de suppoost

Een voorbeeld van hoe het niet moet!

Cursusaanbod

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden, zoals rondleiden en gastvrijheid. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen je graag persoonlijk verder. Afhankelijk van je provincie vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met de dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

Museumvereniging

De sectie Publiek & Presentatie van de Museumvereniging heeft als doel het bevorderen van de professionalisering van museummedewerkers die werkzaam zijn op het terrein van museumpresentaties, -educatie en publieksbegeleiding. De instellingen waar deze participanten werkzaam zijn, zijn lid van de Museumvereniging.

LinkedIn

Gastvrijheid loont, dat geldt voor iedere onderneming waar mensen elkaar ontmoeten, on- én offline. De groep Het Gastvrijheidsgilde is een onafhankelijk platform voor professionals dat zich ten doel stelt gastgerichtheid in Nederland te verbeteren. Of het nu gaat om een gast, klant, relatie, bezoeker of patiënt: de glimlach bij de persoon tegenover je is een bevestiging van wederzijds genoegen in het bezoek of de samenwerking. Dat is niet alleen leuk, maar het vormt tevens een van de belangrijkste aanleidingen tot meer omzet en rendement.