Publieksbeleid

Publieksbeleid

Je informeert de bezoekers door hen in het museum tekst en uitleg te geven over wat ze zien. Ook rondleidingen en (digitale) presentaties zijn communicatiemiddelen. Doel is dat de bezoekers begrip krijgen, kunnen plaatsen wat ze meemaken, zich kunnen verwonderen en dat het aanzet tot een nieuw bezoek of simpelweg tot enthousiasme over het museum. De bezoeker is heel belangrijk: als die een prettige ervaring heeft gehad is ie veel meer waard als ambassadeur dan welke advertentie dan ook. 

Denk bij het schrijven van teksten bij de collectie of in een folder dus altijd aan de doelgroep die je wilt aanspreken.
En hoe kun je kinderen verleiden vaker naar het museum te komen? Hoe word je een museum dat met veel enthousiasme en passie kinderen weet te boeien, uit te dagen en te inspireren? Wij hopen met onderstaande bijdragen een handje te kunnen helpen.

Downloads en literatuurtips

Publiek&Presentatie

Cultureel ondernemen voor musea

Cultureel ondernemerschap: ook binnen de museale sector gonst de term regelmatig rond. Maar wat houdt het precies in? Chantal Bleeker en Wanda Borter zochten het uit in het onderzoeksrapport Ondernemende Musea, Cultureel ondernemerschap geconcretiseerd.

Rondleiden

De rondleiding is een veel gebruikte methode om mensen kennis te laten maken met het museum. Het succes van een rondleiding is allereerst afhankelijk van de rondleider. Zijn of haar enthousiasme over het onderwerp, de manier waarop de informatie wordt over gedragen, de wijze van contact zoeken met de groep en de interactie, de juiste dosering van humor en ontspanning, bepalen samen het succes van de rondleiding. In deze syllabus, die hoort bij de gelijknamige cursus van Gelders Erfgoed, lees je er meer over.

Gelders Erfgoed, 2011

Behoefte aan beknopte informatie over Rondleiden, lees de factsheet over dit onderwerp.

’t Zit in de familie

Deze brochure is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in een erfgoedorganisatie die activiteiten voor gezinnen begeleidt of wil begeleiden, vanuit een vast aanbod óf een gelegenheidsaanbod zoals Museumweek, Maand van de Geschiedenis of Open Monumentendag. Of het nu gaat om de ontwikkeling of verbetering van permanent of tijdelijk aanbod, hier kun je heel wat tips en inspiratie opdoen.

Gezinnen welkom

Volwassenen met kinderen maken een logisch onderdeel uit van het totale publieksbereik van de musea. Gezinnen met kinderen zijn welkom. Met deze checklist wil Gelders Erfgoed bijdragen aan de totaalvisie op het bereiken van de doelgroep gezinnen met kinderen. De gezinsvriendelijkheid hoeft geen toeval te zijn, maar kan voor de musea die gezinnen een kansrijke doelgroep vinden, een weloverwogen onderdeel van het beleid zijn waarmee je daadwerkelijk jouw publieksbereik kunt vergroten. Het allerbelangrijkste voor gezinnen bij museumbezoek is, dat zij samen iets doen en iets beleven. In deze publicatie lees je er alles over.

Gelders Erfgoed, 2009

Familiemusea

Op de website van de Museumvereniging vind je boeken en rapporten die je verder kunnen inspireren.

Publicaties Museumvereniging

Op het blog Familiemusea vind je best practices op het snijvlak van educatie en marketing.

Hostmanship® – de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn

Hospitality, het gevoel van ergens welkom zijn, draagt enorm bij aan de ervaring van een museumbezoeker in jouw museum. Uit onderzoeken blijkt dat dit vaak beter in het geheugen blijft dan de tentoonstelling of educatie zelf. De Hostmanship® filosofie geeft antwoord op vragen als: Hoe zet ik kernwaarden om in gedrag? Hoe creëer ik een betere klantbeleving? Hoe creëer ik een inspirerende werkomgeving? Hoe stimuleer ik leiderschap en eigenaarschap? Hoe zet ik een onderscheidend imago neer? Hoe ga ik de dialoog met de klant aan? Hoe creëer ik een organisatie waarin iedereen zich welkom voelt? Op de website Hostmanship vind je hier meer informatie over. Via deze link kun je direct de publicatie bestellen.

Over passie en professie

De hoofdvraag van dit onderzoek is in hoeverre het educatieve museumwerk sinds het begin van de twintigste eeuw is geprofessionaliseerd. En dat dan voornamelijk bezien vanuit de ogen van de mensen die deze ontwikkeling hebben meegemaakt. Hoe hebben zij hun werk ervaren? Was er sprake van verbeteringen op het gebied van hun functie, hun positie en de taken die zij moesten uitvoeren? En hebben zij het gevoel dat er tegenwoordig wordt voortgebouwd op hun verworvenheden? In deze samenvatting lees je meer of je bestelt de gedrukte versie via de link in het document.

Cursusaanbod

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Raadpleeg voor het actuele overzicht in jouw provincie de cursuspagina.

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met de dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

Museumvereniging

De sectie Publiek & Presentatie van de Museumvereniging heeft als doel het bevorderen van de professionalisering van museummedewerkers die werkzaam zijn op het terrein van museumpresentaties, -educatie en publieksbegeleiding. De instellingen waar deze participanten werkzaam zijn, zijn lid van de Museumvereniging.

VSC

Wetenschap en techniek dichtbij brengen, uitleggen en toepasbaar maken voor een groot publiek, dat is de missie van de VSC en haar leden. De VSC is een groeiend netwerk van wetenschapsmusea en science centra in Nederland en Vlaanderen. Verenigingsmanager Marjelle van Hoorn: marjelle.vanhoorn@ahk.nl