Exploitatie van winkel en café

Exploitatie van winkel en café

Museumwinkels en -cafés hebben de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt. Waar er eerder slechts een aantal artikelen te koop was in een hoekje bij de kassa, zijn de museumwinkels tegenwoordig ruim opgezet, met een uitgekiend assortiment exclusieve en originele artikelen. De winkel draagt zo niet alleen voor een belangrijk deel bij aan de omzet van uw museum, maar wordt ook door de bezoekers bijzonder gewaardeerd. Dit geldt ook voor het museumcafé, dat een onderdeel uitmaakt van de totaalervaring van de bezoekers. Een passend aanbod kan bijdragen aan het samenspel van boodschap en uitstraling van het totaalbeeld.

DOWNLOADS & LITERATUURTIPS

Museumwinkels

In deze publicatie leest u over de rol en functie van museumwinkels. Wat verwacht u zelf van een winkel? Wilt u inkomsten genereren of het publiek informeren? Welke doelstellingen u ook ambieert, de vraag is hoe u in de praktijk het beste aan de slag gaat. Deze publicatie baseert zich op onderzoek, praktijkvoorbeelden en het betoog van experts om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen.

Een etalage geen depot

In 2011 hebben 10,2 miljoen mensen een of meer online aankopen gedaan en ruim 9 miljard besteed. De groei gaat onverminderd door, ook u kunt als museum online bezoekers bedienen met een webshop. Maar waar begint u: bij de keuze van de software, de selectie van de producten, de website en de winkel die er al zijn?

Wie nadenkt over museumwebshops, ziet dat de betekenis die het museum heeft voor de samenleving veel verder strekt dat het fraaie gebouw en de collectie binnen die muren. Wie nadenkt over museumwebshops, maakt onderscheid naar bezoekers en de 10 miljoen digital shoppers in Nederland. In de download leest u er meer over. Ook vindt u op het blog Cultuurenretail veel goede voorbeelden van passend aanbod voor museumwinkels.

Een museumshop in evolutie

De voorbije decennia heeft de museumwinkel een enorme evolutie ondergaan. De ontwikkeling van een stapel catalogi op een hoekje van de balie, tot een aparte, strategisch geplaatste winkel in het museum hangt nauw samen met het commercialiseringsproces dat musea de laatste jaren hebben ondergaan. De visie, aanpak en keuzes om tot een commercieel haalbare handelszaak te komen, verschillen echter van museum tot museum. In dit artikel leest u er meer over.

CURSUS

Etaleren

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

 

 

IEMAND SPREKEN?

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met uw dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

 

 

VERDER PRATEN

Museumvereniging

De Museumvereniging heeft modellen en leidraden opgesteld waar haar leden gebruik van kunnen maken, kijk voor meer informatie op de website van de Museumvereniging.

 

LinkedIn

Hier vindt u meer collega’s met wie u van gedachten kunt wisselen Dutch Museumshopmanagers.

Exploitatie van winkel en café

Museumwinkels en -cafés hebben de laatste jaren een ontwikkeling doorgemaakt. Waar er eerder slechts een aantal artikelen te koop was in een hoekje bij de kassa, zijn de museumwinkels tegenwoordig ruim opgezet, met een uitgekiend assortiment exclusieve en originele artikelen. De winkel draagt zo niet alleen voor een belangrijk deel bij aan de omzet van uw museum, maar wordt ook door de bezoekers bijzonder gewaardeerd. Dit geldt ook voor het museumcafé, dat een onderdeel uitmaakt van de totaalervaring van de bezoekers. Een passend aanbod kan bijdragen aan het samenspel van boodschap en uitstraling van het totaalbeeld.

DOWNLOADS & LITERATUURTIPS

Museumwinkels

In deze publicatie leest u over de rol en functie van museumwinkels. Wat verwacht u zelf van een winkel? Wilt u inkomsten genereren of het publiek informeren? Welke doelstellingen u ook ambieert, de vraag is hoe u in de praktijk het beste aan de slag gaat. Deze publicatie baseert zich op onderzoek, praktijkvoorbeelden en het betoog van experts om een antwoord te vinden op bovenstaande vragen.

Een etalage geen depot

In 2011 hebben 10,2 miljoen mensen een of meer online aankopen gedaan en ruim 9 miljard besteed. De groei gaat onverminderd door, ook u kunt als museum online bezoekers bedienen met een webshop. Maar waar begint u: bij de keuze van de software, de selectie van de producten, de website en de winkel die er al zijn?

Wie nadenkt over museumwebshops, ziet dat de betekenis die het museum heeft voor de samenleving veel verder strekt dat het fraaie gebouw en de collectie binnen die muren. Wie nadenkt over museumwebshops, maakt onderscheid naar bezoekers en de 10 miljoen digital shoppers in Nederland. In de download leest u er meer over. Ook vindt u op het blog Cultuurenretail veel goede voorbeelden van passend aanbod voor museumwinkels.

Een museumshop in evolutie

De voorbije decennia heeft de museumwinkel een enorme evolutie ondergaan. De ontwikkeling van een stapel catalogi op een hoekje van de balie, tot een aparte, strategisch geplaatste winkel in het museum hangt nauw samen met het commercialiseringsproces dat musea de laatste jaren hebben ondergaan. De visie, aanpak en keuzes om tot een commercieel haalbare handelszaak te komen, verschillen echter van museum tot museum. In dit artikel leest u er meer over.

CURSUS

Etaleren

Veel provinciale erfgoedhuizen en museumconsulenten geven trainingen en cursussen op diverse gebieden. Raadpleeg voor het actuele overzicht in uw provincie de cursuspagina.

 

 

IEMAND SPREKEN?

Neem contact op met een adviseur

De consulenten van het LCM helpen u graag persoonlijk verder. Afhankelijk van de provincie waar u zich bevindt vaak zelfs op kosten van de provincie! Neem contact op met uw dichtstbijzijnde consulent over de mogelijkheden.

 

 

VERDER PRATEN

Museumvereniging

De Museumvereniging heeft modellen en leidraden opgesteld waar haar leden gebruik van kunnen maken, kijk voor meer informatie op de website van de Museumvereniging.

 

LinkedIn

Hier vindt u meer collega’s met wie u van gedachten kunt wisselen Dutch Museumshopmanagers.